AKUSTYKA WNĘTRZ BIUROWYCH
Akustyka wnętrz biurowych odgrywa istotną rolę w tworzeniu efektywnego i przyjemnego środowiska pracy.
Istnieje szereg przepisów określających dopuszczalny poziom natężenia dźwięków w pomieszczeniach biurowych:
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 6 czerwca 2014 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy (Dz.U. 2014 poz. 817)(Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z 27 czerwca 2016 r. Dz.U. 2016 poz. 0944).
PN-N-01307:1994 „Hałas. Dopuszczalne wartości hałasu w środowisku pracy. Wymagania dotyczące wykonania pomiarów”.
PN-Z-01338:2010 „Akustyka – Pomiar i ocena hałasu infradźwiękowego na stanowiskach pracy”.
PN-B-02151-4:2015 „Akustyka budowlana Ochrona przed hałasem w budynkach – Część 4: Wymagania dotyczące warunków pogłosowych i zrozumiałości mowy w pomieszczeniach”
PN-EN ISO 3382-3:2012 „Akustyka – Pomiar parametrów akustycznych pomieszczeń – Część 3: Pomieszczenia biurowe typu open space”
Najbardziej ogólna norma dla pomieszczeń biurowych określa górną granicę natężenia dźwięków na poziomie 55dB (decybeli). Co to oznacza w praktyce? Poniżej przybliżone przykłady:
10 dB – szelest liści przy łagodnym wietrze
20 dB – szept
50 dB – rozmowa
70 dB – samochód
90 dB – głośna ulica
110 dB – młot pneumatyczny
130 dB – start odrzutowca
Jeśli krótko przebywamy w pomieszczeniach o złych warunkach akustycznych to negatywnymi skutkami będzie brak koncentracji, spowolnienie wykonywania czynności i spadek zrozumiałości mowy. Jednak długotrwałe przebywanie w zbyt głośnych pomieszczeniach prowadzi już do przewlekłych chorób cywilizacyjnych począwszy od problemów ze słuchem, nadciśnienia aż po cukrzycę i nowotwory.
Dlatego tak ważnym jest aby podczas projektowania wnętrz służących pracy pamiętać o akustyce.
Aranżując wnętrze biura należy wziąć pod uwagę fakt, że pewne elementy mogą absorbować falę dźwiękową poprawiając komfort akustyczny lub ją odbijać potęgując hałas.
Chłonność akustyczną pomieszczeń definiują w znacznej mierze jej ich największe płaszczyzny czyli podłoga i sufit. I choć ze względów praktycznych często chcielibyśmy mieć w biurze podłogę łatwo zmywalną (np. gres) to z punktu widzenia akustyki ryzykujemy w ten sposób stworzenie uciążliwych warunków do pracy. Z tego powodu warto rozważyć materiały dźwiękochłonne, takie jak płytki dywanowe, które mogą skutecznie absorbować dźwięki i zmniejszać rezonans w pomieszczeniu.
Sufit także pełni również istotną rolę w kontroli akustyki biura. Sufity powinny być tak zaprojektowane, aby minimalizować odbicia dźwięków i zapewniać odpowiednią absorpcję akustyczną co poprawia zrozumiałość mowy w pomieszczeniach komunikacji słownej. Jest to szczególnie ważne w biurach typu call-center oraz salach konferencyjnych, gdzie zadaniem dobrego projektu wnętrza jest między innymi redukowanie pogłosu.
Rynek coraz szybciej reaguje na potrzeby sektora biurowego dlatego producenci asortymentu wnętrz biurowych prześcigają się w tworzeniu nowych produktów poprawiających parametry akustyczne wnętrz.
Przykładem są ścianki akustyczne, które mogą być używane do tworzenia stref prywatności i zmniejszania rozpraszania dźwięków. Można również zastosować przegrody między biurkami wykonane z materiałów dźwiękochłonnych lub meble zintegrowane z systemem akustycznym.
Często spotykanym rozwiązaniem są biurowe budki telefoniczne lub mini salki konferencyjne, które zapewniają prywatność podczas rozmów, oraz wiszące oprawy oświetleniowe wykonane z materiałów o właściwościach dźwiękochłonnych.
Istnieje także szereg rozwiązań akustycznych dla płaszczyzny ścian – od specjalnych farb przez okładziny ścienne po panele akustyczne pochłaniające fale dźwiękowe. Warto pamiętać także o roślinach w biurze, które mogą pomóc w absorpcji dźwięków i stworzeniu bardziej przyjaznego otoczenia.
Podsumowując, akustyka w biurach ma kluczowe znaczenie dla komfortu pracy i efektywności pracowników. Odpowiedni wybór okładzin na podłogi sufity i ściany , wraz z zastosowaniem rozwiązań akustycznych, takich jak ścianki akustyczne, przegrody między biurkami, rośliny, blendy akustyczne czy wiszące oprawy oświetleniowe, może znacznie poprawić warunki akustyczne w biurze, przyczyniając się do zwiększenia koncentracji, wydajności i ogólnego samopoczucia pracowników.
Dodaj komentarz