AKUSTYKA WNĘTRZ BIUROWYCH

 

Akustyka wnętrz biurowych odgrywa istotną rolę w tworzeniu efektywnego i przyjemnego środowiska pracy.

Istnieje szereg przepisów określających dopuszczalny poziom natężenia dźwięków w pomieszczeniach biurowych:

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 6 czerwca 2014 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy (Dz.U. 2014 poz. 817)(Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z 27 czerwca 2016 r. Dz.U. 2016 poz. 0944).

PN-N-01307:1994 „Hałas. Dopuszczalne wartości hałasu w środowisku pracy. Wymagania dotyczące wykonania pomiarów”.

PN-Z-01338:2010 „Akustyka – Pomiar i ocena hałasu infradźwiękowego na stanowiskach pracy”.

PN-B-02151-4:2015 „Akustyka budowlana Ochrona przed hałasem w budynkach – Część 4: Wymagania dotyczące warunków pogłosowych i zrozumiałości mowy w pomieszczeniach”

PN-EN ISO 3382-3:2012 „Akustyka – Pomiar parametrów akustycznych pomieszczeń – Część 3: Pomieszczenia biurowe typu open space”

Najbardziej ogólna norma dla pomieszczeń biurowych określa górną granicę natężenia dźwięków na poziomie 55dB (decybeli). Co to oznacza w praktyce? Poniżej przybliżone przykłady:
10 dB – szelest liści przy łagodnym wietrze
20 dB – szept
50 dB – rozmowa
70 dB – samochód
90 dB – głośna ulica
110 dB – młot pneumatyczny
130 dB – start odrzutowca


Dlaczego niski poziom hałasu jest tak ważny w pracy biurowej?

Jeśli krótko przebywamy w pomieszczeniach o złych warunkach akustycznych to negatywnymi skutkami będzie brak koncentracji, spowolnienie wykonywania czynności i spadek zrozumiałości mowy. Jednak długotrwałe przebywanie w zbyt głośnych pomieszczeniach prowadzi już do przewlekłych chorób cywilizacyjnych począwszy od problemów ze słuchem, nadciśnienia aż po cukrzycę i nowotwory.

Dlatego tak ważnym jest aby podczas projektowania wnętrz służących pracy pamiętać o akustyce.

Aranżując wnętrze biura należy wziąć pod uwagę fakt, że pewne elementy mogą absorbować falę dźwiękową poprawiając komfort akustyczny lub ją odbijać potęgując hałas.

Chłonność akustyczną pomieszczeń definiują w znacznej mierze jej ich największe płaszczyzny czyli podłoga i sufit. I choć ze względów praktycznych często chcielibyśmy mieć w biurze podłogę łatwo zmywalną (np. gres) to z punktu widzenia akustyki ryzykujemy w ten sposób stworzenie uciążliwych warunków do pracy. Z tego powodu warto rozważyć materiały dźwiękochłonne, takie jak płytki dywanowe, które mogą skutecznie absorbować dźwięki i zmniejszać rezonans w pomieszczeniu.

Sufit także pełni również istotną rolę w kontroli akustyki biura. Sufity powinny być tak zaprojektowane, aby minimalizować odbicia dźwięków i zapewniać odpowiednią absorpcję akustyczną co poprawia zrozumiałość mowy w pomieszczeniach komunikacji słownej. Jest to szczególnie ważne w biurach typu call-center oraz salach konferencyjnych, gdzie zadaniem dobrego projektu wnętrza jest między innymi redukowanie pogłosu.
 
Duże powierzchnie typu open space, ze względu na brak fizycznych przegród, są szczególnie podatne na problem hałasu. W tego typu przestrzeniach, gdzie prowadzi się wiele rozmów telefonicznych, szum otoczenia może osiągnąć bardzo wysokie poziomy, co utrudnia koncentrację i skuteczność pracy.

Rynek coraz szybciej reaguje na potrzeby sektora biurowego dlatego producenci asortymentu wnętrz biurowych prześcigają się w tworzeniu nowych produktów poprawiających parametry akustyczne wnętrz.

Przykładem są ścianki akustyczne, które mogą być używane do tworzenia stref prywatności i zmniejszania rozpraszania dźwięków. Można również zastosować przegrody między biurkami wykonane z materiałów dźwiękochłonnych lub meble zintegrowane z systemem akustycznym.

Często spotykanym rozwiązaniem są biurowe budki telefoniczne lub mini salki konferencyjne, które zapewniają prywatność podczas rozmów, oraz wiszące oprawy oświetleniowe wykonane z materiałów o właściwościach dźwiękochłonnych.

Istnieje także szereg rozwiązań akustycznych dla płaszczyzny ścian – od specjalnych farb przez okładziny ścienne po panele akustyczne pochłaniające fale dźwiękowe. Warto pamiętać także o roślinach w biurze, które mogą pomóc w absorpcji dźwięków i stworzeniu bardziej przyjaznego otoczenia.

Podsumowując, akustyka w biurach ma kluczowe znaczenie dla komfortu pracy i efektywności pracowników. Odpowiedni wybór okładzin na podłogi sufity i ściany , wraz z zastosowaniem rozwiązań akustycznych, takich jak ścianki akustyczne, przegrody między biurkami, rośliny, blendy akustyczne czy wiszące oprawy oświetleniowe, może znacznie poprawić warunki akustyczne w biurze, przyczyniając się do zwiększenia koncentracji, wydajności i ogólnego samopoczucia pracowników.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *